Spring til indhold

249. VBAF14 - Årsværk i vejmyndigheden

Økonomiudvalget

Af Jan Søndergaard

Dette høringssvar vedrører alene Vejmyndigheden.
I besparingsforslaget er de administrative konsekvenser beskrevet således: ”Omlægningen vil kræve central håndtering af vejjuridiske spørgsmål. Ved travlhed kan det betyde øget behov for samarbejde med eksterne konsulenter.”
Dermed er der i realiteten sat navn på den medarbejder, der skal afskediges. Der er én jurist ansat i Vejmyndigheden, så det eneste medarbejder, hvis afskedigelse vil få de beskrevne administrative konsekvenser, er juristen (for en god ordens skyld: Det er mig).
Medarbejderne var ikke på forhånd orienteret om forslagene, som officielt ikke var rettet mod specifikke medarbejdere. Det var dette forslag i realiteten, og det havde været god personaleledelse at give den angivne medarbejder en orientering på forhånd. Det skete ikke, men det skyldes muligvis, at stillingen som personaleanvarlig leder af Vejmyndigheden har været ubesat siden 1. november 2022.
En mere alvorlig konsekvens af, at Vejmyndigheden har været uden leder i denne periode er, at forslaget tydeligvis er udarbejdet af ledere, som ikke har kendskab til Vejmyndighedens opgaver.
Dette ukendskab viser sig på flere måder:
AKKUMULERET NEDSKÆRING AF VEJMYNDIGHEDEN
Indtil for nylig bestod Vejmyndigheden af 6½ medarbejder, idet én medarbejder delte sin tid mellem Parkeringsservice og Vejmyndighed. Denne delte funktion var ikke holdbar, hvorfor Parkeringsservice nu har en fuldtids medarbejder. Så var der 6.
En af disse medarbejdere er ansat på en tidsbegrænset ansættelseskontrakt, som udløber den 30. juni 2023. Ultimo 2022 oplyste ledelsen, at denne ansættelse ikke vil blive forlænget, hvilket er blevet bekræftet i forbindelse med de aktuelle besparelsesforslag. Så var der 5.
Nu skal en medarbejder spares væk. Så var der 4.
Vejmyndigheden vil dermed blive reduceret fra 6½ til 4 medarbejdere i løbet af et års tid. Forhåbentlig er dette ikke tilsigtet i den ledelse, der har udarbejdet dette besparelsesforslag.
DRIFTSMÆSSIGE- OG STRATEGISKE OPGAVER
Det siger sig selv, at en sådan nedskæring umuliggør en opretholdelse af de funktioner, Vejmyndigheden hidtil har udført.
Vejmyndigheden er p.t. ikke overbemandet. Vi har de medarbejdere, der skal til for både at udføre borgerrettet arbejde og varetage den overordnede trafikplanlægning. På den ene side vejlede borgerne om vejlovgivningen, godkende vejprojekter, udstede tilladelser og påbud osv., på den anden side sikre, at det overordnede trafiknet i Holbæk Kommune fungerer og hænger sammen. Herunder at sikre at de nye boligområder, som – heldigvis – skyder op i kommunen, bliver integreret i dette trafiknet.
Begge disse områder er vigtige, men med den ovennævnte akkumulerede nedskæring må en af områderne nedprioriteres. Borgerne stiller ikke færre spørgsmål eller får færre uenigheder om vejvedligeholdelse mm fordi der spares på medarbejerantallet. Vi kan ikke afvise at svare på spørgsmål, træffe afgørelser eller besvare rykkere eller klager over lang sagsbehandlingstid, så formentlig bliver det strategiske arbejde nedprioriteret.
Det harmonerer dårligt med den store interesse for trafikale forhold, der viser sig hver eneste gang Vejmyndigheden deltager i borgermøder om lokalplaner, nye motorveje eller andet. Det er også dårligt nyt for trafiksikkerheden, som er Vejmyndighedens første og største opgave. Hårdt trukket op betyder et reduceret strategisk arbejde, at flere borgere kommer til skade eller dør i trafikken.
VEJMYNDIGHEDENS HISTORIK
Vejmyndigheden var indtil for få år siden underbemandet. Det er ikke en tilstand, som nogen vil ønske tilbage, eftersom svartiden på borgernes henvendelser blev så lang, at medarbejderne brugte mere og mere tid på at svare på rykkere og klager, i stedet for at afgøre sagerne. Konsekvenserne for borgernes tilfredshed med kommunens service og for medarbejdernes trivsel siger sig selv.
Vejmyndighedens nuværende deltagelse i borgermøder om større byggeprojekter og lokalplaner var heller ikke dengang mulig. Det kendskab til Vejmyndighedens historik har tilsyneladende ikke været til stede, da dette forslag blev udarbejdet.
Efter gentagne forsøg på at effektivisere arbejdsgange, omlægge rutiner osv., måtte den daværende ledelse erkende, at den eneste mulige løsning var opnormering af medarbejderantallet. Det virkede - aktivitetsniveauet, borgernes tilfredshed og medarbejdernes trivsel steg. Ikke flere grædende medarbejdere, ikke flere rasende rykkere, men bedre service, mere fremadrettet arbejde og tilfredshed hele vejen rundt.
Med dette forslag skal der fremover være 4 medarbejdere i Vejmyndigheden……….
Alt i alt – et meget dårligt forslag.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund