Spring til indhold

278. LAER 14 - Reduktion i administrativ understøttelse på dagtilbuds/skoleområdet

Økonomiudvalget

Af Laila Hansen

Lille spejl på væggen der, hvem er billigst i landet her:
Det er Horsens og Holbæk kommuner

Overordnet set er vi i bund med udgifter til administration i Holbæk kommune i forhold til resten af landets kommuner – kommer der yderligere nu, hvad skal der så ske når regeringen også kommer med besparelser på administration – hvilket serviceniveau opgaverne fremover skal løses på – det skal der tages stilling til.
Der er 3 stillinger i fagcenteret (LAER-11 og LAER3) og 2 på organisationsservice (ORGS-3) der er indstillet til besparelse, realiseres disse, vil det formentlig betyde, at der kan glide yderligere opgaver ud i de administrative centre, jf. de konsekvenser der er beskrevet under besparelsesforslagene.
Der er igennem flere år, sket en glidning af opgaver - eksempelvis - i forbindelse med udlicitering af rengøringen, ”fjernelse” af teknisk personale fra skolerne og diverse IT-opgaver ud i de administrative centre. Desværre er der ikke på samme måde sket en glidning på timer.
Derudover har det i forbindelse med ændringen af skolestrukturen, også medført yderligere opgaver til de administrative centre, uden at de er blevet kompenseret herfor.
Den besparelse der ligges op til på området – betyder meget, når vi i forvejen løber stærkt for at understøtte/servicere ledere og ansatte, for at de kan lave deres opgaver tilfredsstillende.
Udover at understøttelsen til ledere vil blive mindre, vil der ligeledes blive en længere svartid på henvendelser fra forældre og ansatte.
For os er det vigtig at der er en god kvalitet i understøttelsen af området, hvilket er af afgørende betydning for styringen af området samt opgaveløsningen.
Hvis opgaverne fortsætter flugten ud i distrikterne – kan det give et større fravær i den administrative gruppe og en forringelse af de administrative medarbejders trivsel og arbejdsglæde og dermed skabe en ond cirkel.
Vi løber gerne stærkt og vil gerne være fleksible, hvilket er hvad vi har gjort/været i mange år, men nu kan vi ikke løbe hurtigere eller være mere fleksible, så en anvisning på hvilket serviceniveau vi skal løse opgaver på, i tilfælde af, at besparelsen bliver en realitet – vil således forventes.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund