Spring til indhold

279. Dagtilbud Skovvejen MED udvalg

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole

Af Ziska Seirup

Høringssvar fra MED udvalg, Skovvejen dagtilbud
Høringssvar på besparelser forår 2023
Udvalget for børn og skole + Økonomiudvalget

Dagtilbud Skovvejens MED udvalg.
Indledningsvis ønsker vi samlet som MED udvalg at pointere at vi under ingen omstændigheder mener at der skal gennemføres besparelser på dagtilbudsområdet.
Vi har stor forståelse for kommunens økonomiske situation, men vi håber at dagtilbudsområdet ikke rammes af denne besparelsesrunde.

Besparelse på rammen - LAER 1.
Som personale i Område Skovvejen er vi yderst bekymrede over eventuelle besparelser på vores ramme. For at kunne sikre udviklende læringsmiljøer og trivsel blandt vores børn, har vi brug for hænder og gerne uddannede. Dette er på nuværende tidspunkt en stor udfordring for os at rekruttere og fastholde personale og med de kommende besparelser, vil det blive en endnu større udfordring for os. At minimumsnormeringerne i forvejen forventes opnået ved at ansætte flere medhjælpere end pædagoger, gør det udfordrende at sikre kvaliteten i arbejdet med det enkelte barn.
Med denne besparelse vil videreuddannelse af personalet også blive reduceret. Uden skemadækning ved fravær ifbm. videreuddannelse vil man automatisk nedprioritere dette til fordel for at kunne være til stede hos børnene. Men præcist børn og det øvrige personale profiterer af medarbejderes videreuddannelse.
Med en rammebesparelse opfordres der til at bruge færre penge på vikarer. Men disse vikarpenge findes ikke inden for vores område. At gå ind og tage dem fra denne pulje, vil sige at tage dem fra hele områdets lønpose. Dermed tager man dem fra en allerede reduceret tilbagebetaling af en langtidssygemeldt eller en barsel og sidstnævnte ville jo gå ind og berøre ligestillingsprincippet, hvilket vi ikke forventer kommunen er indstillet på. Det er heller ikke befordrende for at skulle nedbringe et allerede højt sygefravær. Området er presset på børn med udfordringer, for få specialtilbud og manglende pædagoger.
Vi skal rumme mange børn og børn med mange forskellige forudsætninger. Pt. er fordelingsrammen i forhold til de socioøkonomiske midler helt skæv, når man kigger videre ind i skoleområdet som sammenligningsgrundlag. Pt. arbejder 4 arbejdsgrupper på tværs af de 4 dagtilbudsområder, med at synliggøre vilkårene for dagtilbuddets udsatte børn. Da budgetterne til at understøtte de udfordrede børn i dagtilbuddet, er væsentligt mindre end på skoleområdet (de socioøkonomiske midler), samt det faktum at det kun er en brøkdel af kommunens 0 – 6-årige der har et specialtilbud, må vi erkende at vi har rigtigt mange udfordrede børn gående i det almene dagtilbud. En særlig gruppe børn, som vi arbejder kontinuerligt med at skabe gode læringsbetingelser for. Dette gør vi ved sparring med andre fagprofessionelle instanser, videreuddannelse og prioritering af ressourcer. Alt dette gøres med afsæt i de styrkede læreplaner og Holbæk kommunes Børne og unge politik.
Vores håb går på, at vi som kommune ikke igen vil tage penge fra området med ordene; Nu skal I bringe sygefraværet ned og vi snupper pengene på forhånd, fra en vikarpulje som ikke eksisterer. Og skulle denne eksistere i et område skal man huske, at det er en allerede aftalt nednormering, for at have et minimum af luft i skemaet ved personalefravær.

Fra 4 til 3 områder - LAER 2.
Størrelsen på de nuværende områder er ikke mange år gammel. Og sådan kan det godt føles lidt i Holbæk kommune, at intet varer længere end 4-8 år. Derefter kan man starte forfra. Vi oplever at størrelsen på områderne er gode nu. Vores områdeleder er kendt i alle børnehuse og for dagplejen og vi oplever at vores områdeleder har mulighed for at være der for alle medarbejdere, for de pædagogiske ledere og for MED udvalget.
Alt i alt er det dog svært at argumentere for ledelsesnedgang fremfor nedgang i normering på dagtilbudsområdet, men vi vil gerne knytte nogle kommentarer til dette. Særligt i område Skovvejen sidder vi med en stor bekymring, da vi geografisk godt kan se hvad tankerne omkring dette kunne være.
Vi er rigtigt kede af, at man på ingen måde tænker personalet ind i konsekvenserne af dette. Som personale er man, også inden for det offentlige, meget bevidste omkring hvilke pædagogiske retningslinjer, ledelsesstile og faglige principper, man ønsker at arbejde under. Alle har taget et aktiv valg eller fravalg af den arbejdsplads man er på. Så ikke at tænke betydningen ind for de ansatte i området, i konsekvenserne er under al kritik.
Man skal passe på med at sammenligne de 3 mindre områder med Holbæk by. Vi i ”yderområderne” dækker mange forskellige små lokalsamfund og flere skoletilbud end i midtbyen. Dette gør at man arbejder tæt sammen med det område man ligger i. Dette kan være i forhold til blandt andet frivillighedsprincippet, samarbejde med lokale sportsaktiviteter og skolerne. Her kan nævnes, at man i Holbæk by har to skoler, hvor man i Område Skovvejen har 5 offentlige skoletilbud og så er der også de private.
Som medarbejdere ligger der en tryghed i at kende den fælles kurs. Vores områdeleder har prioriteret ICDP til alle medarbejdere i området og dermed skabt et fælles sprog børnehusene imellem. Vi arbejder med tilgangen til det enkelte barn og har sendt personaler afsted på f.eks. motorik, sprog og inklusionsuddannelser for at kunne dække den brede gruppe. Vi arbejder mod at skabe et dagtilbud der rummer alle børn og hvor man kan komme og føle sig set.
Vi kan mærke på vores pædagogiske ledere, at det gode samarbejde fungerer nu. Man skal ikke underkende vigtigheden i at få alle ledelsesniveauer til at spille. Det har betydning for os som medarbejdere, at der ligger en tydelig kurs og tryghed i, at områdelederen kender til de udfordringer der måtte være i de enkelte huse og man føler der bliver taget hånd om disse.
Nu ved vi ikke hvordan området vil se ud efter rokering (hvem bliver områdeleder og hvem bliver flyttet til andet job) men hvis en områdeleder beholder sit gamle område og får 3-4 huse som nye vil vi belyse udfordringen i at en områdeleder beholder sit gamle område i stedet for at rokere til et andet og alt vil være nyt for både områdeleder og husene. Vi har i Skovvejen prøvet processen i 2016 da vi gik fra 8 distrikter til 4 områder. Vi gl Tornved blev slået sammen med gl Engskov som beholdt deres område leder. Det har taget flere år at blive et og der er fordele og ulemper ved at have sin "vante områdeleder" og en ny.
Vores bekymring er, om det er Område Skovvejen der skal deles i to.
Og hvis, hvordan vil det så påvirke dagplejens struktur? Område Skovvejen dækker i forvejen både Skovvejen og Kildedam. Vi kan bekymre os om at det bliver et meget lille område i Kildedam der kan have udfordringer med at have timer nok til en pædagogisk leder/tilsynsførende, der kan have ekspertisen i dagplejetilsyn. Modsat vil område Katrinedal blive, både geografisk og personalemæssigt, et meget stort område.
Med denne udsigt til strukturændring, vil det skabe usikkerhed for dagplejerne, hvilket vil medføre en væsentlig forringelse af arbejdsmiljøet. Dagplejen har flere gange været udsat for omrokeringer, sammenlægning af Tornved/Engskov og det skaber hver gang utryghed i forhold til at få skabt nye kulturer, kollega-relationer og samarbejdspartnere. Der er en lang periode med usikkerhed inden man får genskabt den faglige fællesskabsfølelse med sit nye område, hvor man geografisk er langt fra hinanden og dermed ikke har den daglige kontakt.
Vi har flere gode forslag til en fremtidig deling af dagplejen og ser frem til at blive involveret i processen.
Umiddelbart kan det se ud som om, at en områdeleder mindre end vi er i dag, er en god ide, da de muligt kommende områder bliver på størrelse med den nuværende dagtilbud Holbæk by, men vi er afhængige af at de pædagogiske ledere kan være tæt på den daglige praksis, det vil blive en udfordring hvis de skal løse flere tværfaglige og administrative opgaver. Hvilket vi må forvente hvis områdelederen skal være leder for flere børnehuse.
Hvis der gennemføres en reducering af områdeledere, er det af afgørende betydning at der sættes fokus på muligheden for administrative understøttelse.

Administrativcenter - LAER 14
Vores andel af en besparelse på de administrative centre, kan virke ubetydelig i det samlede billede. Men da vi som dagtilbud ikke har et særskilt budget til administrativ understøttelse, vil denne besparelse blot være en øgning af besparelsen på rammen.
Vi er som dagtilbud meget afhængige af de administrative centre. Mindre administrativ understøttelse, kan kun øge mængden af opgaver til områdelederen og de pædagogiske ledere. En udvikling vi bestemt ikke kan anbefale.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund