Spring til indhold

159. Forebyggelse gør en forskel

Socialudvalget

Af Børn, Unge og Familier

Som en indledning vil vi gerne give udtryk for en generel undren over det store fokus på forebyggende tiltag i besparelsesforslagene. At reducere så kraftigt på det forebyggende område er i direkte modstrid med de ambitioner, man havde ved oprettelsen af kerneområdet Social Indsats og Udvikling og vil medføre, at flere borgere får en social sag og dermed yderligere myndighedsopgaver, som der ikke er ressourcer til at løfte. Derudover vil en gennemførelse af disse besparelser i langt de fleste tilfælde ikke være reelle besparelser, idet de vil betyde yderligere udgifter for kommunen og en øget risiko for at de sårbare borgere falder mellem 2 stole og ikke får hjælp rettidigt

Endvidere opleves mange af spareforslagene at mindske særligt de sårbare borgeres mulighed for at indgå i fællesskaber. Fællesskab som ellers er det mest gennemgående element i de visioner, ambitioner og politikker der er udarbejdet i Holbæk Kommune de sidste 10 år og det, som hele den nuværende organisering er bygget på.

SIOU40-01 Reduktion i udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste SEL § 42 og generel øget kontrolarbejde

Vi ser positivt på, at der er et ønske om at investere i dette område, samt at der er en forståelse for, at der er behov for at tilføre ressourcer, hvis der skal kunne findes besparelser. Vi er dog bekymrede for, om det økonomiske potentiale som fremgår af besparelsesforslaget, er realistisk. Dette både i forhold til hvor hurtigt realiseringen forventes jf. besparelsesforslaget, men også fordi en del reduktioner eller afslag på tabt arbejdsfortjeneste vil medføre ansøgning om andre foranstaltninger i forhold til pasning af barnet/børnene i hjemmet.

Det er ligeledes vigtigt at påpege, at en reduktion i udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste nødvendigvis må suppleres med en fælles indsats på tværs af kerneområder omkring håndtering af fravær fra dagtilbud og skole, brug af reduceret skema m.v. Såfremt vi blot skærer forældrene i deres ydelser, uden det er muligt at lægge en fælles plan for deres barn/børn, vil vi efterlade familier med manglende tilbud til deres børn eller manglende indtægt.

Vi anser det endvidere for tankevækkende, at der samtidig med forslag om reduktion i udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste behandles forslag om lukkeuger i fritidstilbud (LAER 4).

SIOU40-02 Opsigelse af samarbejdsaftale med Home-Start

Vi bør i Holbæk Kommune gøre mere ud af at samarbejde med frivillige tilbud, ikke mindre. Flere frivillige, kan løse flere opgaver, som myndighed derfor ikke skal sidde med, ligesom borgere som hjælpes tidligt via tilbud fra frivillige organisationer, helt kan undgå at få en myndighedssag. Langt de fleste af de familier som kommer i kontakt med Home-Start gør det efter anbefaling fra sundhedsplejen. Sundhedsplejen ser alle familier og får dermed øje på de helt almindelige familier, som på grund af sygdom, skilsmisse, flerbørnsfødsler eller andre begivenheder mister fodfæstet og har behov for en hånd i ryggen til at genfinde det nødvendige overskud i hverdagen. En indsats fra Home-Start i disse familier gør, at de i langt de fleste tilfælde formår at klare sig uden yderligere kommunal støtte.

Lige nu vil en opsigelse af partnerskabsaftalen være en kortvarig besparelse, men det vil indenfor en overskuelig fremtid i stedet give flere opgaver for socialområdet, og kræve dyrere indsatser og dårligere trivsel i de ramte familier.

Uden Home-Start, får familierne mindre netværk, og dårligere forankring i lokalområdet. Dette gør børnene og deres familier mere udsatte, og giver dem større behov for et professionelt netværk. Dette vil igen medføre flere sager/opgaver hos myndighed.

SIOU40-06 Familiehuset – mindreforbrug for 2022 reduceres i rammen for 2023

Fremfor at tage midler afsat til indsatser hos vores interne leverandør bør der ses på timeprisen på eksterne ligesom midlerne med fordel kunne anvendes til at løse mere internt – se endvidere under SIOU40-07.

SIOU40-07 Nedlæggelse af tilbuddet Det gode forældresamarbejde - mægling ved skilsmisse

Nedenstående høringssvaret består af 2 dele.

Første del omhandler rettidig indsats og risiko for at skabe større mistrivsel hos børn, unge og familier i Holbæk Kommune.

Anden del omhandler placeringen af den økonomiske besparelse på de 138.000 kr. årligt

Forebyggende indsats og udvikling af børns trivsel.

I Holbæk Kommunes Børne- og Ungepolitik lægges vægt på rettidig indsats - at handle så tidligt som muligt for at kunne nøjes med så lidt indgriben som muligt.

Familiehuset udviklede oprindeligt tilbuddet mægling ved skilsmisse, da vi observerede at mange børn og unge blev henvist til os med meget dårlig trivsel forårsaget af store konflikter mellem skilte forældre.

Udfordringen den gang var, at vi først fik sagerne henvist meget sent, hvorfor udfordringerne omkring børnene ofte havde vokset sig meget store. Vi så ofte børn i stor mistrivsel med skolevægring, selvskade og normbrydende adfærd. Det ville vi gøre noget ved.

Vi skabte tilbuddet Det gode forældresamarbejde - mægling ved skilsmisse som et lokalt forankret tilbud med fokus på den enkelte familie og dens udfordringer. Et tilbud som forældrene selv kunne søge og herved få hjælpen rettidig. De familiebehandlere som kører disse forløb er uddannet i samme metode som anvendes i Familieretshusene, men tilbuddet adskiller sig markant fra de samarbejdskurser der tilbydes i Familieretshusene, idet vi i Holbæk Kommune arbejder med individuelle forløb tilpasset den enkelte familie og denne families unikke situation.

Siden oprettelsen har vi haft utallige familier igennem forløbet, som alle har fået rettidig hjælp til at tackle deres fælles udfordringer i skilsmissen, således at børnene ikke også bliver ramt af deres forældres skilsmisse.

Nedlægges tilbuddet nu, så mister vi et vigtigt element i den forebyggende indsats til børn og unge. Vores frygt er samtidig, at vi ikke reducerer på indsatserne i BUOF, men blot skaber tungere problematikker omkring børnene, ved ikke at komme ind rettidig. De tungere problematikker vil således tage længere tid at behandle end de korte familieforløb, som tilbuddet indeholder, og herved vil vi sandsynligvis komme til at bruge flere ressourcer på at hjælpe de samme familier.

Placering af den økonomiske besparelse?

Vi er enige i præmissen om at nedlæggelse af tilbuddet Det gode forældresamarbejde - mægling ved skilsmisse frigør ca. 138.000 kr. årligt i medarbejdertimer hos os i Familiehuset.

Det der ikke tages højde for i forslaget er, at der samlet i BUOF bruges rigtig mange midler på køb af eksterne ydelser til børn, unge og familier.

Så skal tilbuddet nedlægges, så forslår vi i stedet at besparelsen på de 138.000kr. lægges central i BUOF på konto 5. Og at vi i stedet hjemtager for minimum 138.000 kr., af de ydelser BUOF køber eksternt, til Familiehuset.

Hjemtages de ’rigtige’ ydelser som f.eks. samvær og supervision til plejefamilier, så vil vi ovenikøbet kunne løse opgaverne billigere end de eksterne udbydere, således at besparelsen bliver højere end det oprindelige beløb.

SIOU40-09 Nedlæggelse af tilbud til børn og unge med spiseforstyrrelse og selvskade

En nedlæggelse af dette tilbud fjerner muligheden for at hjælpe børn og unge samt deres familier inden problematikkerne udvikler sig og bliver behandlingskrævende. Der er lange ventelister, og situationen skal være meget akut, før de får et tilstrækkeligt tilbud i fx psykiatrien, og ofte vil de unge blive henvist til at skulle have tilbud fra kommunen, idet det fra regionens side ikke vurderes, at der alene er tale om ernæringsmæssige eller psykiatriske udfordringer, som kan behandles i deres regi.

Det vurderes på denne baggrund, at en nedlæggelse af dette tilbud på sigt vil øge kommunens udgifter til håndtering af disse problematikker, ligesom det væsentlig vil reducere livsvilkårene for de børn, unge og familier, som ikke hjælpes i tide. Det bør bemærkes at behandlingstilbud til meget spiseforstyrrede børn og unge ofte er meget omfattende både i timer, varighed og kompleksitet, hvorfor det er dyre og langvarige indsatser. Den besparelse der ventes at kunne hentes ved nedlæggelse af dette tilbud fra 2024, hvor det får helårseffekt, vil kun kunne dække støtte til én stærkt spiseforstyrret ung i få måneder.

Udover den øgede udgift i form af dyrere og længerevarende indsatser, vil det også betyde flere myndighedsopgaver og dermed et øget pres på sagsbehandlerne

SIOU40-13 Nedlæggelse af socialrådgiver- og psykologfunktionen i En God Start

Det giver ikke mening, generelt, at fjerne de forebyggende indsatser og tilbud, da sagerne i denne forbindelse vil blive ’tungere’, give myndighed flere opgaver, og kræve mere omkostningstunge indsatser. “En God Start” må da være det vi alle ønsker, at børn i Holbæk Kommune skal have og vi ved, hvor afgørende det er for det enkelte barns udviklingsmuligheder.

Hvis dette gennemføres, vil der ikke længere være en tværfaglig indsats, En God Start. Så vil det alene være en sundhedspleje.

Nedlæggelsen af fx socialrådgiverfunktionen, vil medføre flere henvendelser fra sundhedsplejen til sagsbehandlerne. Flere timer til brug for tættere samarbejde med sundhedsplejen i sager med spædbarns-/babyfamilier. Der er endvidere en risiko for at forældrene vil have mere modstand på inddragelse af en socialrådgiver, hvis det ikke er som en naturlig del af indsatsen i En God Start

Hvis psykologstillingen nedlægges, kan der i stedet være behov for, at der i konkrete sager kan indgås en psykolog i samarbejdet, eller der kan gives supervision ved psykolog.

En God Start og sundhedsplejen generelt oplever, at der er en større andel af psykisk syge forældre. Dette ’kalder på’ en psykologfaglig deltagelse og en tidlig og tværfaglig indsats for at give disse familier den bedst mulige start og børnene de bedst mulige livsvilkår.

Efterfødselsgruppen vil have brug for en psykolog, til de efterfødselsreaktioner, forældrene kan have, efter fødslen.

SIOU40-14 Reduktion af sundhedsplejens besøg i 5. klasse

Først og fremmest vil vi gerne gøre opmærksom på det misvisende i overskriften, da det konkrete forslag ikke er en reduktion, men en afskaffelse af besøg i 5. klasse.

Det 5. klassetrin er det vigtigste klassetrin at have sundhedsplejen på besøg. Det er på dette klassetrin vi ofte ser, at udfordringer med fravær, ensomhed, mistrivsel, selvskade, spiseforstyrrelser, osv., starter. Det sker ofte med disse børn, at det er netop via samtale med sundhedsplejersken, at de åbner op for deres udfordringer på disse områder. Det at børnene har mødt sundhedsplejen, gør det endvidere nemmere for dem ved udfordringer senere at opsøge netop denne forebyggende hjælp. Sundhedsplejen har derudover mulighed for at vejlede børn med vægtproblemer hen imod tilbud, som kan hjælpe dem til en mere aktiv og sundere livsstil samt nye fællesskaber som stiller disse børn stærkere, når de rammer puberteten.

SIOU40-15 Nedlæggelse af støttekontaktpersonsordning ift. ungeboliger

Dette vil medføre behov for støtte til dem et andet sted fra, ligesom flere af dem vil være i øget risiko for at ende som hjemløse. Ydermere vil nedlæggelsen generere flere indsatser hos myndighed.

Det må forventes at flere unge får behov for egen kontaktperson, hvilket vil betyde at der skal bruges flere penge samlet, på samme opgaver. Ligesom det må forventes at ungeboligerne ikke vil kunne rumme samme målgruppe som de kan i dag.

Derudover er vi enige i de konsekvenser der i øvrigt beskrives i forslaget.

SIOU40-16 Nedlæggelse af støttekontaktperson i Apotekerhaven

Kommunen vil ikke på samme måde kunne visitere sårbare borgere til Apotekerhaven, hvis der ikke findes denne støtte, da det vil kræve en anden beboersammensætning, hvis området ikke har denne støtte. Nogle vil ikke kunne rumme at bo selvstændigt eller have behov for yderligere individuelle og dermed dyrere indsatser.

Hvis man vælger at fjerne støtten og fortsætte visitationen som nu, er der risiko for at området ikke længere vil kunne opleves som et trygt og rart sted og dermed, at bl.a. økonomisk trængte småbørnsfamilier eller psykisk sårbare borgere ikke ønsker at bo der, hvormed vi kommer til at mangle relevante boliger til denne målgruppe.

Derudover er vi enige i de konsekvenser der i øvrigt beskrives i forslaget.

SIOU40-17 Nedlæggelse af fællesstøtten i Slotshaven

Denne støtte er etableret, fordi Slotshaven udviklede sig til et sted, hvor der var uro og kriminalitet, og hvor unge og særligt unge piger blev utrygge ved at bo. Da lejlighederne er etableret i et samarbejde mellem Lejerbo og Holbæk Kommune med henblik på at give flere unge mulighed for at gennemføre en uddannelse på trods af svære opvækst- og livsvilkår, og da støtten har medvirket til at genskabe tryghed og ro i Slotshaven, giver det i vores optik ingen mening at nedlægge denne støtte.

Såfremt Slotshaven igen bliver et sted præget af uro og kriminalitet, vil de unge med lidt flere ressourcer, som er med til at skabe den nødvendige diversitet ikke ønske at bo der og de sårbare unge, som ikke har andre muligheder, vil måske ikke have overskud til at passe deres uddannelse, indgå i afklaringsforløb og lign. De vil således få brug for dyrere individuelle indsatser og måske behov for anden form for og mere længerevarende offentlig forsørgelse.

Derudover er vi enige i de konsekvenser som i øvrigt beskrives i forslaget.

SIOU40-18 Nedlæggelse af Forældreforum

Vi er enige i de konsekvenser der beskrives i forslaget, i forhold til at det vil medføre forværringer, og behov for dyrere foranstaltninger.

Der må forventes flere underretninger på nye sager, fordi forældrene ikke længere kan få hjælp i Forældreforum. Dette betyder flere opgaver, og en stigning i antal af nye sager.



SIOU40-25 Reduktion i opsøgende arbejde til de mest socialt udsatte borgere

Disse borgere har meget ’tunge’ problemer, og at fjerne den opsøgende indsats, vil medføre sager med høj kompleksitet og mange henvendelser både fra borgerne selv, deres pårørende samt naboer og andre som støder på dem og bliver bekymrede. Det vil ofte være sager, hvor det er vanskeligt som sagsbehandler at fastholde borgerne i de bevilgede indsatser, og der vil dermed blive behov for mere omkostningstunge, fleksible og intensive indsatser.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund