Spring til indhold

169. SIOU-40-30 CSU Holbæk MED-udvalg og bestyrelse

Socialudvalget

Af Peer Sjørslev

februar 2023

SIOU- 40- 30 - Høringssvar vedr. administrationen på CSU Holbæk.

Indsendt af MED-udvalget og bestyrelsen på CSU Holbæk.

Der er fremsat forslag om at reducere administrationen på CSU Holbæk, som leverer administrativ hjælp til alle dele af CSU Holbæk. Der påtænkes at reducere administrationen med 0,4 årsværk.

CSU Holbæk – er en uddannelsesinstitution for unge, voksne og ældre borgere med særlige behov.
For det administrative personale på CSU Holbæk betyder det, at kontorets opgave er at hjælpe borgerne med de spørgsmål der opstår i forbindelse med fremmødet. Årsagen er, at en del borgere har brug for en anden grad af hjælp end normalt forventeligt. Elever og kursister har behov for at skolens administrative personale, bliver brugt skabe en venlig og tryghedsskabende modtagelse samt til sociale træningsopgaver udover de almindelige faglige opgaver.

Det er svært at sammenligne alle CSU Holbæks opgaver med opgaver, der findes andre steder i Holbæk kommune. CSU er eneudbyder på flere områder – herunder STU og tilbud under lov om specialundervisning. Det betyder at mængden af administrative regler er større end på almindelige skoler og bosteder der arbejder under en enkelt paragraf i loven.

En uddannelsesinstitution/CSU Holbæk har også mange ad-hoc opgaver – busserne der er forsinket, borgere/gæster der kommer uanmeldt på skolen og andre typer af akut-opgaver. Dette løses af en administration, da det ellers er opgaver der vil blive taget i undervisernes tid og derved gå ud over borgeren/holdet/gruppen/klassen.
For borgere med særlige behov, kan uforudsete situationer være vanskeligere at håndtere og have stor betydning for om det bliver en god dag. Derfor kræves der en anden type af koordination, for at sikre at borgerne oplever struktur og forudsigelighed i deres uddannelsestilbud.
Med-udvalget og skolens bestyrelse ser begge en udfordring i at udføre en besparelse, når opgaverne stadig eksisterer.

Konsekvenser ved effektuering af besparelsesforslag
I forslaget står der at besparelsen skal opnås ved følgende:
• Omfordeling af opgaver
• Mere selvbetjening for personalet
• Indførelse af robotløsninger
• Reduktion i tidsforbruget på koordinering af buskørsel ved ny licitation
Ved at omfordele opgaver og lave mere selvbetjening for personalet på CSU Holbæk, hvor der er mange forskellige faggrupper fx ledere, lærer, konsulenter, audiologopæder, vejledere og pædagoger, vil det alt andet lige betyde en højere lønomkostning, da timelønnen er højere for disse grupper. En omfordeling af opgaver til fagpersonalet vil i sidste ende betyde færre borgertimer.

Indførslen af robotløsninger er en god ting, hvis den vel og mærke sker i samme omfang og på samme steder, som der skal reduceres i personalemængden.
Administrationen har på nuværende tidspunkt indført robotløsninger på betalingsområder, hvor det har kunne lade sig gøre. Men har oplevet at de afdelinger som har skullet hjælpe med løsningerne, er blevet overrasket over kompleksiteten i CSU Holbæks konstruktion og kun sporadisk har kunnet levere løsninger som kan bruges af CSU Holbæk. CSU Holbæk har mange forskellige administrative kontaktflader. Der er fx mange tilbud til borgerne, der skal konteres flere steder. CSU Holbæk har også mange borgere fra andre kommuner og private institutioner end lige Holbæk kommune. Så der er en stor arbejdsopgave i at skabe robotløsninger, der er komplekse nok til at reelt effektivisere det administrative arbejde.

Koordinering af buskørsel er en kompleks opgave. Administrationen har en daglig kontakt med chaufførerne, fordi udfordringer med kørslen, skal løses hurtigt. Det kendte personale betyder at borgerne er trygge ved at komme og fortælle om evt. ubehagelige episoder med chaufføren, under transporten eller bare lang transporttid. Her er tillid alt afgørende. Det har også stor betydning, at chaufførerne har en direkte/hurtig kontakt til administrationen, så opståede situationer kan løses med det samme. En længere ”kommunikationsvej”, kan få borgerne til at opgive fremmødet til undervisningen.
Kontakten med chaufførerne har også en betydning i forhold til når regninger og specifikationer kommer fra busselskabet. Administrationens rolle gør det muligt at være opmærksom på kørsler, som ikke burde være med på fakturaen og det gør det nemmere at udføre en generel stikprøvekontrol på de fremsendte specifikationer, som CSU senere hen skal videre fakturere ud til både Holbæk kommune og andre kommuner.

Hvis opgaven fjernes fra administrationen, vil den overgå til resten af personalet, og det vil betyde mindre tid til borgerne samt at det vil være sværere for CSU Holbæk, at have et præcist overblik over det reelle forbrug og koordinering af buskørsel.

At reducere i administrationen på CSU Holbæk vil betyde, at de forskellige afdelinger skal bruge mere tid af dyrere lønnede fagpersoner og vil samtidigt tage tid væk fra undervisningen/forberedelse.

CSU Holbæk har mange opgaver omkring økonomi, udarbejdelse af tilbud, budgetter, journalisering, elevregistrering og konteringer. Dette kræver god faglighed og et stort overblik at servicere de mange forskellige kommuner på de mange forskellige lovgrundlag som CSU Holbæk har tilbud under. En reduktion i det administrative personale vil betyde:
• En øget administrativ arbejdsbyrde til de “varme hænder”.
• En større chance for fejl i de opgaver der lige nu varetages af administrationen på CSU Holbæk



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund